fbpx

Server Side Tagging implementeren: 5 belangrijke voordelen

Adsposure Online Marketing > Blog > Blog > Server Side Tagging implementeren: 5 belangrijke voordelen

Als ondernemer wil je dat jouw online advertenties effectief zijn en resulteren in meer leads en verkopen voor jouw bedrijf. Veel bedrijven zetten Google Ads hiervoor in, maar het meten van conversies wordt helaas steeds lastiger. In 2024 zullen alle grote browsers cookies van derden gaan blokkeren. De oplossing: Server Side Tagging (SST).

In dit artikel lees je wat de grootste voordelen zijn van Server Side Tagging (SST) en waarom het slim is om hier nu al mee aan de slag te gaan.

1. Verbeterde conversiemeting

Server Side Tagging zorgt voor een veel nauwkeurigere gegevensverzameling. Zoals de naam al zegt, worden tags op de server geïmplementeerd. Daardoor zijn ze minder vatbaar voor adblockers en andere browserextensies die traditionele tags kunnen blokkeren (zoals ITP). Dit betekent dat je betrouwbaardere gegevens krijgt over het gedrag van je websitebezoekers. Er worden meer conversies aan advertentieplatformen zoals Google Ads toegewezen, zodat je een beter beeld krijgt van de effectiviteit van je campagnes. De data in GA4 wordt ook veel relevanter en daardoor ook de rapportages die je hiermee maakt. Slimme tools − die je server side kunt instellen − zorgen voor nog betere data, zoals het instellen van een langere cookietijd. Daarmee wordt remarketing natuurlijk een stuk effectiever.

Wist je dat SST kan zorgen voor 5-30% meer toegewezen conversies t.o.v. traditionele (client side) tagging met GTM?

cookies-sst-adsposure

2. Verbeterde snelheid en prestaties

Het tweede voordeel van SST is de verbeterde snelheid en prestatie van je website. Traditionele tagmanagementoplossingen voegen extra laadtijd toe aan je website, wat de gebruikerservaring kan verslechteren. SST plaatst tags rechtstreeks op je server – in een subdomein – waardoor je website sneller laadt. Een bijkomend voordeel is dat je minder (betaalde) plugins hoeft te gebruiken, wat ook weer scheelt in laadtijd en de implementatie van SST versnelt. Bezoekers ervaren een betere gebruikservaring bij een snellere website. Dit leidt tot een lagere bounce rate en een grotere kans op conversie. Natuurlijk is een snellere laadtijd ook goed voor je SEO.

3. Verbeterde veiligheid

Server Side Tagging verbetert de beveiliging van je website en gegevens. Omdat tags op de server worden uitgevoerd, zijn ze minder kwetsbaar voor inbreuken en beveiligingsrisico’s. Dit is vooral belangrijk als je persoonlijke gegevens of betaalinformatie op je website verwerkt. SST zorgt hiermee voor een veiliger databeheer. Een bijkomend voordeel is dat de data naar een server in Nederland kan worden gestuurd.

4. Meer controle over data en privacy (GDPR en AVG-conformiteit)

Het vierde voordeel van SST is dat je meer controle hebt over welke gegevens worden doorgegeven aan derden, zoals Google en Meta. Met de GDPR en AVG in gedachten is het belangrijk om de gegevensprivacy van je gebruikers te waarborgen. SST stelt je in staat om de stroom van gevoelige informatie beter te beheren, waardoor je kunt voldoen aan de strikte privacyvoorschriften. Dit zorgt voor meer vertrouwen bij je klanten. Je bent hiermee ook beter voorbereid op toekomstige wetswijzigingen.

5. Laat AI voor je werken

Populaire advertentieplatformen leunen steeds meer op AI om campagnes mee op te zetten en te beheren. Handig, want zo heb je er zelf minder werk van. Alleen heb je voor een optimale prestatie wel voldoende goede data nodig om de machine learning algoritmes mee te voeden. Door SST in te stellen krijg je meer en betere data. De campagnes zullen hierdoor beter gaan presteren. Het algoritme leert immers beter welke bezoekers converteren en welke niet. Wil je met conversie optimalisatie (CRO) aan de slag of betere interne rapportages kunnen produceren? Ook dan is de implementatie van SST een no-brainer.

Tot slot: pricing

Google Cloud Run is de standaard optie voor SST, die Google uiteraard aanraadt. Maar dit is wel een relatief prijzige optie, je bent er bij een standaard setup ongeveer 90 Euro per maand aan kwijt. Gelukkig zijn er ook hele goede, goedkopere opties, al vanaf 22 Euro per maand.

Hopelijk ben je enthousiast geworden van alle voordelen van Server Side Tagging. Wil je hiermee aan de slag? Ik help je graag. Neem contact met mij op via het contactformulier.