Is jouw bedrijf gevestigd in Leeuwarden of omgeving? Dan heb je geluk, want er zullen dit jaar veel toeristen naar Friesland komen. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook veel buitenlandse toeristen komen genieten van het cultuuraanbod. Natuurlijk wil je daar als ondernemer een graantje van meepikken. Daarom heb ik een aantal Online Marketing Tips voor je verzameld. Met deze tips kun je optimaal profiteren van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018.
Zorg ervoor dat klanten je kunnen vinden
Veel toeristen gebruiken hun smartphone om te zoeken naar lokale winkels, evenementen, restaurants enzovoort. Zorg er daarom voor dat je te vinden bent via Google Maps. Potentiële klanten kunnen je zo veel beter vinden en meteen naar je winkel of restaurant toe navigeren. Je kunt dit gratis instellen via Google Mijn Bedrijf. Naast de locatie, kun je hier de openingstijden instellen, zodat je klanten niet voor een dichte deur komen te staan. Voor feestdagen kunnen de openingstijden eventueel aangepast worden. Ook andere handige informatie, zoals contactgegevens en een link naar je website, kun je hier kwijt. Deze Online Marketing Tip staat niet voor niets aan het begin, dus maak hier zeker gebruik van.
Extra tip: voeg een foto toe waarop je bedrijf duidelijk zichtbaar is, zodat klanten het sneller herkennen.
Optimaliseer je (mobiele) website
Nog te vaak kom ik websites tegen die niet goed worden weergegeven op het scherm van een mobiele telefoon of te langzaam laden. Een aantal jaren geleden kwam je daar nog wel mee weg, maar ondertussen is het zoekverkeer via mobiel (smartphone en tablet) groter dan desktop (laptop en pc’s). Je zou dus kunnen zeggen dat de mobiele versie van je website zelfs belangrijker is dan de “gewone” versie. Dit wordt ook wel mobile-first genoemd. Zoals eerder vermeld gebruiken toeristen vaak hun smartphone. Zij zullen immers veel minder snel een laptop meenemen als ze naar Leeuwarden komen. Wees je hiervan bewust en speel er op in door je website responsive (geschikt voor mobiel) en sneller te maken. Hierdoor kun je ook nog eens hoger komen in de zoekresultaten van Google. Wil je weten hoe jouw website presteert? Kijk dan eens op Pagespeed Insights.
Communiceer in meerdere talen
Niet iedereen die Leeuwarden bezoekt, komt uit Nederland. Zorg er daarom voor dat er tenminste basis informatie over jouw bedrijf te vinden is in het Engels. Duits is een goede toevoeging. Je zou deze vertalingen bijvoorbeeld onder de Nederlandse beschrijving kunnen zetten op je website, op de “Over Ons” pagina. Wil je het echt goed doen, maak dan een vertaling van je hele website en gebruik hiervoor aparte pagina’s, bijvoorbeeld www.lekkereteninleeuwarden.nl/en. Sommige bezoekers gebruiken de Google Translate plugin om websites te vertalen. Zoals bekend kunnen hier wel eens kromme zinnen uit komen. Helemaal 100% perfect gaat het daarom nooit zijn als je niet zelf vertalingen maakt.
Schrijf blogs om te laten zien waar jouw bedrijf in uitblinkt
Als ondernemer heb je veel passie voor de producten of diensten die je verkoopt, maar blijkt dat ook uit je website? Het is de kunst om dit over te brengen bij je klanten, zodat zij er hetzelfde over gaan denken en jouw bedrijf een bezoekje gaan brengen. Het schrijven van blogs is hier erg geschikt voor en je kunt de informatie zo specifiek maken als je zelf wilt. Ook kun je er goed mee inspelen op actuele trends. Als je zelf niet zo’n creatieve schrijver bent, dan kun je een Copywriter inhuren om blogs voor je te schrijven.
Adverteer op Google of Facebook voor meer bezoekers
Deze tip is denk ik het spannendst voor veel ondernemers. Advertentiecampagnes kosten immers geld, maar wat levert het op? Zowel bij Google AdWords als Facebook Ads is het makkelijk om snel een campagne te maken, maar 9 van de 10 keer is dit niet succesvol. Vaak wordt de campagne gestopt nadat er 100 a 200 Euro aan is besteed en het lijkt alsof de campagne weinig heeft opgebracht. Wat vaak wordt vergeten, is dat er altijd een deel van het budget leergeld is. Met dit leergeld koop je als het ware data, bijvoorbeeld: zoekwoorden, aantal kliks en informatie over de doelgroep. Met al deze data kun je advertentiecampagnes verder optimaliseren en zet je het toekomstige budget veel efficiënter in. Na verloop van tijd is de kans groot dat je campagnes winstgevend worden en dat je deze structureel kunt inzetten voor meer verkopen.
Bonustip: stel Google Analytics in om het verkeer en conversies op je website te meten.
Heb je vragen over deze Online Marketing Tips? Of wil je graag advies over welke strategie je met jouw bedrijf het beste kunt toepassen? Vul dan vrijblijvend het contactformulier in en ik neem snel contact met je op.