5 Krachtige Methodes Voor Zoekwoorden Onderzoek

Vroeg of laat krijg je te maken met zoekwoorden onderzoek, of het nu gaat om SEO teksten schrijven of het inrichten van een Google Ads (AdWords) account. Het is de moeite waard om hier de nodige tijd en energie in te steken, omdat je hier later de vruchten van zult plukken. De methode die ik in deze blog met je deel gebruik ik zelf ook bij mijn klanten. Dit is echt waardevolle informatie en ik geef deze 100% gratis weg!

P.s. Deze blog is zo geschreven dat ook ondernemers die weinig ervaring hebben met Online Marketing het goed kunnen volgen.

Hoe pak je dat nu aan, zo’n zoekwoorden onderzoek uitvoeren? Iedereen doet dit op zijn eigen manier, maar onderstaande methodes en gratis tools mogen zeker niet ontbreken. Deze methodes zijn allemaal laagdrempelig, waardoor je snel kunt beginnen. Ik raad je aan om de gevonden zoektermen in Excel of Google Spreadsheet bij te houden. Ready? Go!

Google zoekwoordplanner (gratis)

De zoekwoordplanner (of keyword planner) van Google is een gratis tool, waarmee je eenvoudig zoekwoord ideeën kunt opdoen. Maak een keuze tussen het opgeven van woorden, zinsdelen of het invoeren van een url. Bij het opgeven van een website wordt deze  gescand en komt er een lijst met handige zoekwoorden tevoorschijn. Dit kun je natuurlijk ook met de website van je concurrent doen om inspiratie op te doen voor nieuwe zoekwoorden. Je hebt hiervoor een Google Ads – voorheen AdWords – account nodig, die je gratis aan kunt maken via deze link: Google Ads account aanmaken. Je kunt de zoekwoordplanner vinden onder “Planning” via het “Tools” icoontje, zie onderstaande screenshot. Als je eenmaal een lijst hebt gegenereerd dan kun je deze vervolgens downloaden door op de betreffende button te klikken bovenaan in het scherm. De zoekwoordplanner  kun je goed gebruiken als basis van je zoekwoorden onderzoek. Een vergelijkbare (betaalde) tool die vaak wordt gebruikt is SEMrush.

zoekwoorden onderzoek google zoekwoordplanner navigatie adsposure online marketing

Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten

Zoals je bij de eerst methode als heb kunnen lezen heeft Google zelf een aantal gratis mogelijkheden in huis om je op weg te helpen met zoekwoordonderzoek. Voor de tweede methode heb je niet eens een Google Ads account nodig, je hoeft alleen maar een zoekwoord in te vullen in Google zelf. Lees snel verder hoe je hier meer keyword ideeën door krijgt.

Google suggesties bij het zoeken

Google suggesties verschijnen in beeld nadat je begint met het typen van een zoekterm in de zoekmachine. Google voorspelt als het ware waar je naar wilt zoeken, zodat je het niet volledig hoeft in te typen. Als de suggestie erbij staat waar je naar op zoek bent, dan kun je hier simpelweg op klikken of er met de pijltoetsen naartoe navigeren. Dit is met name geschikt voor kortere en langere variaties als je al een zoekwoord in gedachten hebt. Voor SEO teksten kan dit erg handig zijn, maar ook om een Google Ads campagne uit te breiden met woordgroepen en exacte zoekwoorden.

P.s. In Google Ads krijg je ook suggesties bij het toevoegen van zoekwoorden aan je campagne. Ik raad aan om beide methodes te gebruiken en te kijken welke methode het meeste oplevert.

Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina

Gerelateerde zoekopdrachten vind je helemaal onderaan de zoekresultaten. Dit zijn zoektermen die lijken op de zoekwoorden die je zojuist hebt ingegeven in Google. Hiervoor moet je wel eerst op Enter drukken omdat Google anders niet weet van welk zoekwoord er suggesties geven kunnen worden. Ideaal voor longtail zoekopdrachten.

Zoektermen in Google Search Console

Deze tool van Google is in het leven geroepen om te kijken hoe Google omgaat met jouw website en om te kijken of er technische problemen zijn waardoor je website minder goed scoort in de ogen van Google. Wat veel mensen niet weten is dat het ook de zoektermen bijhoudt waarop jouw website wordt weergegeven. Door de gemiddelde positie erbij te pakken kun je zien hoe je website in de loop van de tijd presteert. Deze zoekwoorden kun je gebruiken voor je onderzoek en mogelijk kun je variaties toevoegen aan je website om hoger te komen in Google.

Zoekopdrachten op je website

Via Google Analytics kun je zoekopdrachten op je website bijhouden, ook dit biedt een schat aan informatie als je wilt achterhalen waar je bezoekers naar zoeken. Het probleem is natuurlijk wel dat mensen je website eerst nog moeten zien te vinden, maar maak hier zeker gebruik van als je website een zoekfunctie heeft.

Vraag het aan mensen om je heen

Ondanks dat we met Online Marketing bezig zijn, moet je niet vergeten dat het nog altijd mensen zijn van vlees en bloed die klant bij jou worden. Ieder mens is anders en je zult waarschijnlijk tot verrassende inzichten komen als je mensen uit je omgeving vraagt welke zoekwoorden zij zouden gebruiken. Deze methode wordt over het algemeen weinig gebruikt, dus doe er je voordeel mee!

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden?

Misschien denk je na het lezen van deze blog: Jeetje, dat zoekwoorden onderzoek klinkt toch wel als een hoop werk en hoe moet ik dit vervolgens verwerken in SEO teksten en Google Ads campagnes? Geen nood, als Freelance Online Marketeer help ik je hier graag bij! In enkele uren kan ik je aan een heel eind op weg helpen Neem vandaag nog contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.