Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten
Zoals je bij de eerst methode als heb kunnen lezen heeft Google zelf een aantal gratis mogelijkheden in huis om je op weg te helpen met zoekwoordonderzoek. Voor de tweede methode heb je niet eens een Google Ads account nodig, je hoeft alleen maar een zoekwoord in te vullen in Google zelf. Lees snel verder hoe je hier meer keyword ideeën door krijgt.
Google suggesties bij het zoeken
Google suggesties verschijnen in beeld nadat je begint met het typen van een zoekterm in de zoekmachine. Google voorspelt als het ware waar je naar wilt zoeken, zodat je het niet volledig hoeft in te typen. Als de suggestie erbij staat waar je naar op zoek bent, dan kun je hier simpelweg op klikken of er met de pijltoetsen naartoe navigeren. Dit is met name geschikt voor kortere en langere variaties als je al een zoekwoord in gedachten hebt. Voor SEO teksten kan dit erg handig zijn, maar ook om een Google Ads campagne uit te breiden met woordgroepen en exacte zoekwoorden.
P.s. In Google Ads krijg je ook suggesties bij het toevoegen van zoekwoorden aan je campagne. Ik raad aan om beide methodes te gebruiken en te kijken welke methode het meeste oplevert.
Gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina
Gerelateerde zoekopdrachten vind je helemaal onderaan de zoekresultaten. Dit zijn zoektermen die lijken op de zoekwoorden die je zojuist hebt ingegeven in Google. Hiervoor moet je wel eerst op Enter drukken omdat Google anders niet weet van welk zoekwoord er suggesties geven kunnen worden. Ideaal voor longtail zoekopdrachten.