Als het goed is heb je al een tijd een cookie banner op je website staan, in overeenstemming met AVG/GDPR. Hiermee geeft een bezoeker expliciet aan welke data wel, of niet mag worden gebruikt. Dit wil alleen nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Technisch moet er namelijk het e.e.a. worden ingesteld, zodat tags niet worden getriggerd voordat de bezoeker toestemming heeft gegeven.
Google gaat vanaf 1 maart 2024 strenger optreden als je dit niet op orde hebt. Google noemt dit Google Consent Mode V2. In het Nederlands toestemmingsmodus. Het wordt vanaf die datum verplicht om Consent Mode op te nemen in je tracking tags in Google Tag Manager. Dit geldt voor alle toepassingen van Google, zoals Google Analytics of Google Ads. Natuurlijk geldt dit ook voor andere marketing kanalen als je een AVG/GDPR proof website wilt.
Tip: Gebruik je nog geen GTM voor je tracking? Heb je bijvoorbeeld Meta tags of GA4 via een plugin ingesteld op je website?
Zet dan z.s.m. je tracking codes over naar GTM. Zo heb je een veel beter overzicht en weet je zeker dat je tags straks AVG/GDPR proof zijn ingesteld.
Adverteer je via Google Ads, dan moet je Consent Mode implementeren om te voorkomen dat Google de vertoningen van je campagnes gaat beperken. Aan de achterkant (GTM) kun je kiezen uit de Basic of Advanced setup.
Met de Basis setup worden alle cookies geblokkeerd, totdat een bezoeker toestemming geeft. Er wordt geen data doorgestuurd, ook niet naar GA4.
De Advanced setup heeft als voordeel dat er – wanneer een bezoeker geen toestemming geeft – alsnog geanonimiseerde data wordt doorgestuurd.
Voor de meeste bedrijven raad ik de Advanced setup aan, omdat je met deze setup alsnog geanonimiseerde data doorstuurt van de gebruikers die geen consent hebben gegeven.
Dit is wel een grijs gebied. Wil je helemaal geen risico lopen op dit vlak, kies dan voor de Basic setup. Dan wordt er helemaal geen data doorgestuurd als de bezoeker daar niet mee instemt.
Disclaimer: Ik ben geen jurist, het is uiteindelijk je eigen verantwoordelijkheid hoe je Consent Mode gaat toepassen.
Veel CMP’s (Consent Management Platform), zoals Cookiebot, bieden een optie om Google Consent Mode aan te zetten d.m.v. een checkbox.
De praktijk leert echter dat dit lang niet altijd goed gaat, daarom raad ik altijd een handmatige setup aan.
TIP: Check of je CMP (Consent Management Platform) voorkomt in de lijst van toegestane CMP’s van Google.
Het instellen van Google Consent Mode is technisch een ingewikkeld verhaal. Je moet namelijk verschillende variabelen en triggers aanmaken en deze toewijzen aan alle relevante tags. Je moet uiteraard instellen dat gebruikers eerst toestemming moeten geven voordat er data wordt verzonden. Daarnaast moet die data natuurlijk wel worden verstuurd zodra er toestemming wordt gegeven. Zonder geavanceerde kennis van GTM wordt dit een lastig verhaal.
Gelukkig heb ik de afgelopen weken veel tijd gestoken om deze nieuwe skill aan te leren. Hierdoor kan ik ik zowel de Basic als Advanced setup probleemloos voor je instellen.
Google Consent Mode V2 markeert een belangrijke verschuiving naar meer privacybewuste gegevensverzameling. Met de Advanced Setup behoud je de meeste data, zeker in combinatie met server side tagging. Neem vandaag nog contact met mij op voor een soepele overgang naar een toekomstbestendige GTM setup. Je kunt mij mailen op erwin@adsposure.nl
Nb. Hou er – in verband met verwachte drukte – rekening mee dat het 3-4 weken kan duren voordat de implementatie is afgerond.