fbpx

AdWords campagnes instellen als een pro, hoe doe je dat?

Een Google AdWords campagne opzetten is zo geregeld. Google heeft dit proces bewust eenvoudig gehouden, zodat de drempel om te gaan adverteren erg laag is. Maar in gemak schuilt ook meteen het gevaar. De standaard instellingen leveren vaak niet het meeste rendement op. In deze blog vertel ik je waar je op moet letten en hoe je Search campagnes het beste in kunt stellen.

Type

Bij het inrichten van een nieuwe campagne staat het campagnetype op: “Standaard”. Dit type biedt weinig opties om je campagne te optimaliseren. Mijn advies is om dit altijd te veranderen naar: “Alle functies”. Je hebt dan ook veel meer opties voor verschillende advertentie soorten, zoals Shopping-advertenties en Dynamische zoekadvertenties.

Voor een Search campagne is het voldoende om alleen in het zoeknetwerk van Google zichtbaar te zijn. Je wilt immers gevonden worden in Google en niet zozeer in het Google Display Netwerk (GDN). Met de optie Display Select bereik je meer mensen, maar meestal is de kwaliteit van deze bezoekers slechter dan wanneer ze op je advertentie klikken via de zoekmachine zelf.

Netwerken

Zoekpartners inschakelen of niet? Als je net begint met adverteren kun je dit het beste uitschakelen. Al je budget gaat dan naar zoekadvertenties op Google zelf. Als je campagne al een tijdje loopt zou je zoekpartners alsnog aan kunnen zetten om te kijken wat voor effect het heeft. Helaas heb je zelf geen invloed op waar en wanneer je ergens vertoond wordt.

Apparaten

Om te beginnen kun je alle apparaten inschakelen of tablets uitschakelen als je budget beperkt is. Je schakelt tablets uit door een bodaanpassing in te stellen van -100%. Tablets converteren over het algemeen namelijk slechter dan mobiel en desktop. Het kan zijn dat dit voor jouw bedrijf anders is, ik raad daarom aan om het te testen als je budget dit toelaat.

Locatie

Uit ervaring weet ik dat er verschillen zijn tussen provincies wat het aantal conversies betreft. Dit wordt duidelijk als je campagne een tijdje heeft gedraaid. Als je als locatie alleen Nederland invult dan kun je geen bodaanpassingen doen per provincie. Voeg je hier de provincies (of steden) toe, dan kun je wel optimaliseren per regio.

Locatieopties

Denk goed na over deze stap, want het kan je campagne maken of breken. Zeker als je met internationale zoekwoorden adverteert, kan het je veel geld kosten. De standaard optie is: “Mensen die zich bevinden in, zoeken naar of interesse tonen in mijn targetlocatie (aanbevolen)”.

Bij deze optie kunnen mensen overal ter wereld jouw advertentie zien, mits de taal overeenkomt. Voor de meeste ondernemingen is het niet nodig dat advertenties buiten Nederland vertoont worden. De optie: “Mensen in mijn getargete locatie” is dan de aanbevolen keuze.    

Taal

Gebruik je voornamelijk Nederlandse zoektermen, dan is targetten op het Nederlands voldoende. Bevatten je zoektermen regelmatig Engelse woorden? Overweeg dan om Engels ook toe te voegen als targeting taal. Je hebt dan meer kans om te worden weergegeven aan mensen in Nederland die hun taalinstelling op Engels hebben staan.

Zoekwoorden

Standaard stelt Google brede zoekwoorden in voor je campagne. Brede zoekwoorden zijn te herkennen aan het feit dat er geen speciale tekens rond staan zoals: +zoekterm, “zoekterm” en “[zoekterm]”. Hierdoor loop je de minste bezoekers mis, omdat je ook op soortgelijke zoektermen gevonden kunt worden. Dit is ook meteen het nadeel omdat Google niet altijd goed kan interpreteren wat mensen bedoelen met bepaalde zoektermen. Gelukkig bieden uitsluitingszoekwoorden hier een oplossing voor. Bekijk dus regelmatig de zoekwoorden waarop je advertenties geactiveerd zijn en sluit ongewenste zoektermen uit. Zo wordt je campagne steeds een stukje efficiënter. Als je wat beter bekend bent met AdWords campagnes instellen, dan kun je exacte zoekwoorden gebruiken. 

Conclusie

Het loont om de tijd te nemen voor het instellen van je AdWords account. Niet alleen kun je hier een hoop geld mee besparen, je ziet ook sneller resultaat en je bent minder tijd kwijt aan bijsturen in het begin. Heb je nog vragen of laat je graag eens een AdWords Specialist naar je campagnes kijken? Stuur dan een e-mail of een berichtje via Facebook of Whatsapp.